Kontakt Poleć znajomemu Sklep





Podstawą relacji z dziećmi powinna być miłość, spokój i wiara, że dziecko da sobie radę – rozmowa z Lidią Długołęcką-Pinkwart, pedagogiem, kompozytorem, autorką programu „Utalentowany przedszkolak”.

1. Jak według Pani można rozwijać twórcze myślenie / twórczą postawę u dzieci? Czy to jest ważne w dzisiejszych czasach?

 Już samo postawienie takich pytań świadczy o dostrzeganiu problemu jakim jest twórcza postawa człowieka i tutaj dodam – bez względu na jego wiek. W dzisiejszych czasach, w ogromnym natłoku informacyjnym wydaje się, że wystarczy sięgnąć w odpowiednie miejsce, np. do internetu, aby zdobyć konieczną wiedzę do zrealizowania założonego przez siebie planu. Programy edukacyjne też są przeładowane wiedzą, a konspekty lub scenariusze nauczycieli są tak dokładnie rozpisane i ustawione na osiągnięcie jedynego słusznego celu, że nie ma w nich miejsca na indywidualność, czy twórczą postawę dziecka/ucznia, na popełnianie błędów, na których można się wiele nauczyć, bo one to wskazują wielość rozwiązań pozytywnych, bądź negatywnych i uruchamiają myślenie. Oczywiście, że wokół osób dorosłych – twórczych gromadzą się dzieci ciekawe świata i niekonwencjonalnych metod pracy. Taka nauka jest dla wszystkich zabawą i to właśnie z takich dzieci/uczniów wyrosną przyszli wynalazcy, artyści i wspaniali pracownicy, śmiem twierdzić, że we wszystkich zawodach.

bazgroszyt.pl_bajki_kolorowanki

2. Czy dzisiaj jest trudniej, czy łatwiej rodzicom wspierać dzieci w twórczym rozwoju / myśleniu ?

 Z moich obserwacji wynika, że zaginęła tradycja rodzin wielopokoleniowych, kiedy to dzieci poznawały różne punkty widzenia tego samego problemu mając możliwość rozmowy i dyskutowania z dziadkami, rodzicami, wujkami, stryjkami, kuzynami, czy rodzeństwem. Dzisiaj zapracowani rodzice, w większości działają „na skróty” , z braku czasu wydając jedynie polecenia – oczekują też tak jak i nauczyciele w szkole – jedynie słusznego efektu działań. Twórcze myślenie jednak wymaga czasu, cierpliwości i zaangażowania wspierających osób i z tego też powodu nawet najwspanialszym rodzicom nie jest łatwo sprostać temu zadaniu.

3. Na podstawie Pani ogromnego doświadczenia, jak rodzice mogą rozwijać wyobraźnię i kreatywność swoich dzieci?

 Dobrze jest, jeśli rodzice sami posiadają zdolności twórcze, mają jakąś własną pasję zawodową lub artystyczną, czyli są wzorem do naśladowania dla swoich dzieci. Są jednak rzeczy, które rodzice powinni wziąć pod uwagę, kiedy chcą, aby ich dzieci rozwijały swoją wyobraźnię i kreatywność. Podstawą relacji z dziećmi powinna być miłość i empatia, a towarzyszyć im uśmiech, spokój i wiara, że dziecko da sobie radę. Bardzo ważną rolę spełnia też rozmowa z poczuciem humoru i lekkiego dystansu do wszystkich pomysłów dziecka. Nie powinno się dzieci wyręczać w ich działaniach, ani na etapie myślenia, ani na etapie realizacji pomysłu, bo wspierać, to nie znaczy robić wszystko za dziecko. Powinno się dać dziecku czas i możliwość popełniania błędów. Bardzo niebezpieczna jest krytyka lub porównywanie do innych, bo działa to zwykle destrukcyjnie, a nie mobilizująco i należy wspierać sam proces twórczy, bo końcowy efekt pracy nie zawsze za pierwszym razem jest satysfakcjonujący.

4. Czy muszę być wykształcona muzycznie, żeby rozwijać muzyczną wrażliwość swojego dziecka?

Muzyka jest tajemnicą, bo dźwięk jest niematerialny, nie możemy go dotknąć, ale jako niematerialny głęboko dotyka naszych emocji i uczuć. Muzyka jest częścią naszego życia i wpływa na rozwój naszej duchowości. Zawsze przestrzegam przed słuchaniem zbyt głośnej muzyki, bo wszelkie „wzmacniacze muzyczne” mogą uszkodzić słuch i to niestety już nieodwracalnie. Melodyjne kołysanki, a także rytmiczne piosenki wzbudzają nie tylko u dzieci chęć do zabawy ruchowo-tanecznej lub najprostszej inscenizacji, co też jest zawsze zabawą. Nie trzeba być wysoce wykształconą muzycznie osobą, aby dobrze bawić się przy muzyce, rytmicznie wykonywać ruchy, czy powtarzać melodię głosem. Przestrzegam też rodziców przed publicznym ocenianiem dziecka w rodzaju „ lepiej nie śpiewaj, bo strasznie fałszujesz!” Rodzic nie będzie przez to lepszy muzycznie, ale na pewno na zawsze zniechęci dziecko do muzyki. Tylko „ćwiczenie czyni Mistrza”, a znam wielu ludzi ze świetnym słuchem i pamięcią muzyczną, którzy mają problemy ze śpiewaniem, bo w domu zabroniono im śpiewać.

5. Kto lub co tak naprawdę przeszkadza dzieciom w twórczym myśleniu / w myśleniu z wyobraźnią / bez ograniczeń ?

 Może to co powiem, nie spodoba się wielu osobom, ale w twórczym myśleniu, myśleniu z wyobraźnią i to do tego bez ograniczeń przeszkadzają dzieciom – dorośli i to tacy, którzy wszystko wiedzą najlepiej. To oni poprzez swoją krytykę, brak poczucia humoru, brak czasu na rozmowę, dyskusję i brak dystansu do siebie powodują, że ciekawe świata małe dzieci zostają odarte z wyobraźni w szkole, gdzie królują oceny, testy i sprawdziany i gdzie Czerwonego Kapturka musi zjeść Zły Wilk, choć prosiło by się inne zakończenie.

Lidia Długołęcka - Pinkwart

 6. Jakie twórcze projekty dla dzieci i młodzieży Pani prowadzi?

 Byłam pomysłodawczynią i współautorką programu jedynej w Polsce 9-letniej Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej oraz wieloletnim dyrektorem Zespołu Państwowych Szkół Artystycznych w Zakopanem. Obecnie zajmuję się dziećmi w edukacji wczesnoszkolnej i pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności www.p-s-k.pl stworzyłam dla nich program „Utalentowany przedszkolak”. Jestem również fundatorem i mentorem fundacji INEK /Instytut Edukacji Kreatywnej/www.inek.pl

 

Świat potrzebuje bajek, a najbardziej potrzebują ich dzieci.  

„Nie komplikujmy świata, lecz uczyńmy go jak najprostszym“ – tę sentencję Alberta Einsteina znalazłam w genialnej książce „Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty“ autorstwa duetu Gerald Huther oraz Uli Hauser.

Zrzut ekranu 2015-04-02 o 21.04.15

Książka pokazuje i tłumaczy, że nauka powinna sprawiać nam wielką radość i frajdę. Sama myśl o wakacjach powinna napawać dzieci smutkiem. Dzieciństwo powinno być pięknym i magicznym czasem, tak aby każde wspomnienie o nim dodawało nam sił J

Odkryłam w tej publikacji także kolejne prawdy życiowe, że warto dzieciom czytać i opowiadać bajki. Dlaczego? Bo te najprostsze zabawy z dziećmi, czasami pozornie nieprzydatne czynności, z punktu widzenia neruobiologii mają najkorzystniejszy wpływ na rozwój dziecięcego mózgu

Okazuje się, że powinniśmy stworzyć dzieciom takie warunki by odkrywały świat i zdobywały nowe umiejętności podczas prostych gier i zabaw. Możemy w tym procesie być świetnym wzorem do naśladowania dla dziecka. Warto się w to aktywnie włączyć. Jedną z najdoskonalszych form nauczania i rozwoju są najprostsze – pozornie bezwartościowe – zajęcia: czytanie, lub opowiadanie bajek, wspólne śpiewanie piosenek, gry, tańce, malowanie, kolorowanie czy majsterkowanie. Wspólnie spędzony czas daje dziecku poczucie spełnienia – dziecko buduje więź z rodzicem, a jednocześnie czuje się wolne i może rozwijać swą niezależność. Właśnie ta autonomiczna możliwość rozwijania własnych zainteresowań jest tak ważna – obok bliskości i więzi z rodzicem.

Właściwie ta książka może być inspiracją do wielu dyskusji pomiędzy rodzicami, czy nauczycielami na temat wychowywania i rozwoju dzieci.

Jak uczą się dzieci? Co jest ważne w ich rozwoju? Jak nie marnować naturalnych i wrodzonych talentów u dzieci? Polecam Wam serdecznie tę lekturę – niech będzie dla Was twórczą inspiracją.

I na koniec piękny cytat o życiu z Johna Lennona użyty na początku tej książki:

„Kiedy miałem 5 lat, mam mówiła mi, że szczęście jest kluczem do prawdziwego życia. Gdy poszedłem do szkoły, zapytali mnie, kim chcę być, gdy dorosnę. Odpowiedziałem „Chcę być szczęśliwy“. Powiedzieli mi, że nie zrozumiałem pytania. Ja im powiedziałem, że nie rozumieją życia“.

 

CHCĘ BYĆ SZCZĘŚLIWA

Anna Sawa, mama 5-letniego Jasia

 

Autor: Gerald Huther, Uli Hauser

Przełożył: Andrzej Lipiński

Wydawnictwo Dobra Literatura

Konkurs dla przedszkoli „NARYSUJCIE PRZYGODY TAPPIEGO!”

Premiera najnowszych przygód wikinga Tappiego coraz bliżej! Już 4 lutego dowiecie się kto zaczarował Szepczący Las. Z tej okazji Wydawnictwo Zielona Sowa ogłasza konkurs dla przedszkoli „NARYSUJCIE PRZYGODY TAPPIEGO!”  Continue reading “Konkurs dla przedszkoli „NARYSUJCIE PRZYGODY TAPPIEGO!”” »

Bazgroszyt w 3 odsłonach

Specjalnie dla Was rozbudowujemy naszą komunikację w mediach społecznościowych. Cieszą nas wyrazy sympatii, dzięki którym widzimy sens naszej działalności, wszystkie zapytania i uwagi, które pozwalają nam się poprawiać. Chętnie informujemy o naszych promocjach, nowościach i konkursach. Dzięki obecności na takich portalach jak Facebook, czy Youtube możemy poznać Was lepiej i udoskonalać nasze produkty. Dlatego zdecydowaliśmy się rozbudować naszą komunikację w oparciu o jasny podział na 3 facebookowe profile. Continue reading “Bazgroszyt w 3 odsłonach” »

Rysuj z Gwiazdami w nowym Bazgroszycie Gwiazd 2015

Chcesz, by Twoje dziecko rozwijało swoją kreatywność poprzez twórcze rysowanie, a przy okazji zobaczyło, jak rysują aktorzy, sportowcy czy piosenkarze? Przedstawiamy 5. edycję unikalnego Bazgroszytu Gwiazd przygotowanego przez fundację Mówimy obrazami.  Continue reading “Rysuj z Gwiazdami w nowym Bazgroszycie Gwiazd 2015” »

„Foto elementarz” pod patronatem Bazgroszytu.

FOTO ELEMENTARZ dla małych i dużych

 

Unikatowa książka o fotografowaniu dla dzieci i młodzieży. Opowiada jak komponować zdjęcia, jak korzystać ze światła, jak portretować ludzi, zwierzęta i świetnie się przy tym bawić.

Continue reading “„Foto elementarz” pod patronatem Bazgroszytu.” »

Już jest!

Już jest! Nowy bazgroszyt.pl! Od teraz Continue reading “Już jest!” »

Darmowy kurs przygotowujący do nauki pisania.

Chcesz wypróbować autorski program Bazgroszytu przygotowujący dzieci do nauki pisania? Już teraz darmowy kurs jest dostępny na Bazgroszyt.pl Rozpocznij ćwiczenia z Twoim dzieckiem, a codziennie otrzymasz dostęp do 2 kolejnych kart do wydruku. Continue reading “Darmowy kurs przygotowujący do nauki pisania.” »

Zabawa i nauka – trochę teorii

Rodzice niemowląt z niecierpliwością czekają na ten moment, gdy dziecko zacznie się z nimi komunikować. Mowa, gesty to nie tylko sposób na przekazanie nam informacji przez dziecko, ale i Continue reading “Zabawa i nauka – trochę teorii” »

Bazgroszyt.pl i Klaster Przyjazny Dziecku

Miło nam poinformować, że Bazgroszyt.pl został zaproszony do udziału w projekcie Klaster Przyjazny Dziecku. To inicjatywa mająca na celu wzrost innowacyjności wielkopolskich firm tworzących produkty i usługi dla małych dzieci (do 5 roku życia) dzieci. Aby to osiągnąć potrzebne jest stworzenie trwałych powiązań pomiędzy Członkami Klastra, a sektorem nauki.
Continue reading “Bazgroszyt.pl i Klaster Przyjazny Dziecku” »